preskoči na sadržaj

Osnovna škola Bratoljuba Klaića, Bizovac

Login
Kalendar
« Ožujak 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
1 2 3 4 5 6 7
Prikazani događaji

Anketa
Dnevno provedem za računalom :





Korisni linkovi
 

Flag Counter

 

 

 

  

   
 
       
       
 
 
        
        
       
 
      

 

   

      

 

    

 

   

     

     

     

   

    

 

    
 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Brojač posjeta
Ispis statistike od 3. 11. 2010.

Ukupno: 276695
Ovaj mjesec: 2745
 

 

Facebook stranica školske knjižnice

MREŽNI KATALOG ŠKOLSKE KNJIŽNICE:

Sportske radosnice

Klikni na ikonu

Školska knjižnica

Područne škole

    Područna škola Brođanci

    Područna škola Samatovci

   Područna škola Habjanovci

   Područna škola Cret Bizovački

 

 

   

   

 
   
 
   
 
  
 
 
Upute za razrednike:
e-Dnevnik za razrednike
Upute za nastavnike:
e-Dnevnik za nastavnike

     Bizovački divan

 

 

 

 

Naše vijesti
POPIS UDŽBENIKA I DRUGOG OBRAZOVNOG MATERIJALA ZA ŠKOLSKU 2024./25. GODINU
Velimir Kunzinam / datum: 7. 7. 2024. 23:46

U privitku se nalazi popis obrazovnih materijala od  1.- 4.  razreda, kao i popis drugog obrazovnog materijala od 5. - 8. razreda.

Druge obrazovne materijale za učenike od 1. - 4. razreda kupuje Općina Bizovac kao i likovne mape od 1. – 8. razreda.

Druge obrazovne materijale za učenike od 5. - 8. razreda roditelji kupuju sami osim likovnih mapa.

Sve udžbenike za sve učenike financirati će Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske.

POPIS DODATNIH OBRAZOVNIH MATERIJALA ZA ŠKOLSKU 2024./2025. GODINU -        R A Z R E D N A    N A S T A V A

 

POPIS DODATNIH OBRAZOVNIH MATERIJALA  ZA ŠKOLSKU 2024./2025. GODINU - PREDMETNA   N A S T A V A ( kupuju roditelji sve osim likovnih mapa)

 


[OPŠIRNIJE]



Liječnički pregled učenika koji upisuju deficitarna zanimanja - šk.god. 24./25.
Velimir Kunzinam / datum: 4. 7. 2024. 14:44

Dostavljamo popis deficitarnih zanimanja za koja će Hrvatski zavod za zapošljavanje, Područni ured Osijek financirati liječničke preglede za upis učenika u 1. razred srednje škole:

1.       bravar,

2.       elektroinstalater,

3.       elektromonter,

4.       instalater kućnih instalacija,

5.       konobar,

6.       krojač,

7.       kuhar,

8.       limar,

9.       mesar,

10.   monter suhe gradnje,

11.   plinoinstalater,

12.   stolar,

13.   strojobravar,

14.   tesar,

15.   vodoinstalater,

16.   vozač motornog vozila,

17.   zidar

 

Učenicima, koji ostvare pravo upisa u neki od gore navedenih programa, srednja škola će prilikom upisa dostaviti poziv na liječnički pregled. U pozivu će dobiti upute na koji način se trebaju naručiti za termin pregleda i što trebaju ponijeti na pregled.

Liječnički pregled održava se u „Medicini rada i sporta TURJAK – OSIJEK“ na adresi Ul. Ivana Gundulića 5, Osijek. Nije moguće refundirati troškove pregledapreglede HZZ izravno plaća zdravstvenoj ustanovi.

Učenici se za pregled mogu naručiti tek nakon što obave upis u srednju školu, a pregledi će trajati od 15.7. do 30.9. 2024. Zbog velikog broja učenika, molimo roditelje i učenike za strpljenje!

 

Danijel Mišura | Viši stručni savjetnik za razvoj karijere i cjeloživotno obrazovanje | +385 (31) 252-584|

HRVATSKI ZAVOD ZA ZAPOŠLJAVANJE| Područna služba Osijek | Kneza Trpimira 2, 31000 Osijek


[OPŠIRNIJE]



Podjela knjiga učenicima
Katarina Antolašić / datum: 6. 7. 2024. 08:02

Ogranak Matice hrvatske u Bizovcu i ove je godine već tradicionalno nagradio učenike koji su svih osam razreda završili s odličnim uspjehom. Matica je učenike nagradila s kompletom knjiga.

Svim učenicima osmih razreda želimo uspjeh u daljnjem školovanjusmiley.


[OPŠIRNIJE]



Dodjela pohvalnica našoj dramskoj grupi Dramolet
Katarina Antolašić / datum: 19. 6. 2024. 09:22

Dramska grupa Dramolet (Tia Franjić, Iva Drašković i Stella Špehar) sa svojom su knjižničarkom Katarinom Antolašić sudjelovali na dodjeli priznanja i pohvalnica za natjecanje i smotre izvrsnim učenicima koja se  održala u Velikoj vijećnici Osječko-baranjske županije. Naše su učenice Stella, Tia i Iva dobila pohvalnice za sudjelovanje na Županijskoj razini LiDraNo s kojim smo sudjelovali s tekstom Sad mi je ovako. 

Ostale fotografije pogledajte OVDJE.

https://www.osijek031.com/osijek.php?topic_id=99530

https://www.facebook.com/profile.php?id=100083156531226

 

(4:17 min)

(16:00 min)

 


[OPŠIRNIJE]



Susret dviju školskih knjižnica
Katarina Antolašić / datum: 14. 6. 2024. 09:23

 

13. lipnja naša dramska skupina Dramolet sa školskom su se knjižničarkom uputili u Osnovnu školu Ivane Brlić-Mažuranić, Koška, točnije u školsku knjižnicu.

Dubravka Payerl, školska knjižničarka sve nas je lijepo dočekala te nam sa svojom skupinom Mladi knjižničari predstavila sve projekte s kojima su se bavili tijekom školske godine.

 

Marko Peša nam je predstavio svoju priču o Vitezu Akulu i kralju koji se preigrao

Osim toga, pokazali su nam pripovjedne tehnike koje koriste uz pomoć Kamishibai. Marko Peša nam je pripovijedao priču o  Vitezu Akulu i kralju koji se preigrao s kojom je, uz mentoricu Dubravku, upućen na Državnu smotru pripovijedanja.

naša dramsko skupina Dramolet

Mi smo im predstavili naš igrokaz Sad nam je ovako s kojim smo predloženi na državnu razinu LiDraNo te dramske tehnike koje koristimo u našem radu.

sve nas je pozdravio ravnatelj škole i pedagoginja

 

Više o samom događaju pogledajte na Facebook stranici školske knjižnice.


[OPŠIRNIJE]



ODRŽANO PREDAVANJE RODITELJIMA “ALATI ZA MODERNO DOBA „
Velimir Kunzinam / datum: 11. 6. 2024. 19:32

Dana 10. lipnja 2024. održano je tematsko predavanje za roditelje učenika 7. i 8. razreda o preventivnom programu „Alati za moderno doba“ koji se provodio u našoj školi tijekom školske godine 2023./2024. Program su provodile vjeroučiteljica Marina Školka i psihologinja škole Zvončica Kučanda koje sudjelovale i završile trodnevnu edukaciju u studenom 2023. te stekle potrebna znanja i vještine za uspješnu implementaciju programa.

Program univerzalne prevencije bihevioralnih ovisnosti i rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju "Alati za moderno doba" je razvijen u okviru različitih projektnih aktivnosti na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.

Program prevencije ponašajnih ovisnosti i rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju „Alati za moderno doba“ sveobuhvatan je i znanstveno evaluiran program univerzalne prevencije za učenike osnovnih škola. Utemeljen je na znanstvenim činjenicama, rezultatima inozemnih i domaćih istraživanja, kao i na znanstvenim principima uspješnih preventivnih intervencija. Ovaj program se je tri godine razvijao u okviru fakultetskih suradnji te rezultati pilot-provedbi govore o njegovoj učinkovitosti. Program je dobio pozitivno stručno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje te suglasnost za provedbu Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske.

Projekt edukacije stručnjaka, odnosno diseminacije i implementacije u hrvatske osnovne škole provodi se uz financijsku potporu Hrvatskog Telekoma, d.d. u okviru promicanja društveno odgovornog ponašanja.

Opći cilj programa je osnaživanje učenika 7. i 8. razreda osnovne škole za razvoj njihovog odgovornog ponašanja značajnog u prevenciji ponašajnih ovisnosti i rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju i ostvarivanja pozitivnih razvojnih ishoda.

Specifični ciljevi programa, koji ujedno predstavljaju kratkoročne ciljeve, jesu:

▪ poboljšano znanje učenika o rizičnim ponašanjima odnosno ponašajnim ovisnostima (u domeni kockanja i korištenja interneta - društvenih mreža i video-igara),

▪ poboljšano kritičko razmišljanje o vlastitim izborima ponašanja (uključujući rizična ponašanja) te posljedicama tih izbora,

▪ unaprjeđene vještine postavljanja ciljeva i donošenja odluka, rješavanja problema, nošenja sa stresnim događajima, odolijevanja vršnjačkom pritisku te analize i nošenja sa socijalnim utjecajima,

▪ osnažen osjećaj generalne samoefikasnosti učenika.

Sadržajem ovog preventivnog programa doprinosi se ostvarivanju odgojno-obrazovnih očekivanja kurikuluma međupredmetnih tema (prvenstveno "Osobni i socijalni razvoj", „Zdravlje" i "Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije") te se dodatno osnažuju potencijali školskih ustanova za preventivni angažman.

Ovaj program veliki naglasak stavlja na razvoj socio-emocionalnih vještina učenika važnih za razvoj osobno odgovornog ponašanja u virtualnom okruženju, odnosno prevenciju rizičnih ponašanja. Navedene vještine i kompetencije predstavljaju 'alate' koji pomažu učenicima u unaprjeđenju kvalitete života i zaštite u rizičnim situacijama te doprinose njihovim pozitivnim razvojnim ishodima, osobno i društveno odgovornom ponašanju. Kroz cijeli program prati se metafora alata, od osvješćivanja već postojećih resursa i potencijala do osnaživanja i stvaranja novih, a kako bi pri kraju programa učenici imali „kutiju punu alata“ te bili spremniji za izazove odrastanja i funkcioniranja u kontekstu suvremenog doba.

Zvončica Kučanda, psihologinja

Marina Školka, vjeroučiteljica


[OPŠIRNIJE]



Dan škole - Što bi stari rekli sada
Katarina Antolašić / datum: 11. 6. 2024. 08:48

Dana 7. lipnja, već tradicionalno u našoj školi, održao se projektni dan Što bi stari rekli sada. Za razliku od prethodnih godina, ovog su puta  program  obogatili učenici  te ravnateljica iz  Osnovne školom Juršići, iz Svetvinčenata.

 

Na početku programa sve nas je pozdravio ravnatelj Ante Lovrinčević te načelnik Općine Srećko Vuković.

Naš zbor otpjevao je sljedeće skladbe: Rock My Soul, Glista i mačak te Život nije siv. A dramsko-scenski nastup izveli su učenici prvog razreda (Dan škole te Što se u školi radi), učenici drugog razreda (Pljesnimo rukama), učenici trećeg razreda (Prijedlog za razmišljanje te Hrvatska), učenici 4. a razreda (Male pjesnikinje čitaju svoje stihove)  te dramska grupa Dramolet s učenicima 4. b razreda (Gitina Briga).  Skladbe na instrumentima odsvirali su nam Jana Glavašić (gitara), Iva Drašković (klavir), Klara Mihaljić (flauta), Matej  Bošnjak (bisernica) te Jakov Varoščić sa svojim tatom (bubanj i gitara).

Marija Berberović, inače učenica četvrtog razreda područne škole Habjanovci otpjevala nam je pjesmu Ljubavna.

Tea, učenica četvrtog razred područne škole Samatovci recitirala je svoju pjesmu „Domovino moja“.

Naravno, pred kraj su učenici sudjelovali u starim sportovima, a najbolji od njih dobili su medalju.

Osim toga, u holu škole postavljena je izložba učenica osmih razreda Lee Šokman te Korane Kučinac koju još uvijek možete pogledati.

 

 


[OPŠIRNIJE]



NATJECANJE IZ ATLETIKE
Velimir Kunzinam / datum: 3. 6. 2024. 09:20

Kraljica sportova popularna i kod naših učenika

Županijsko natjecanje iz atletike, ujedno i posljednje ove školske godine, održano je 23. svibnja 2024. u Đakovu. Naše ŠSD „Mladost“ nastupilo je s muškom i ženskom ekipom, a natjecali su se učenici petih i šestih razreda. Obje ekipe zauzele su četvrto mjesto.

Vrijedi istaknuti pojedince koji su ostvarili zapažene rezultate:

Fran Šarčević – 1. mjesto u utrci na 600 m (1:53,17)

Maša Iličić – 1. mjesto u skoku u vis (120 cm)

Dora Čadek – 2. mjesto u utrci na 600 m (2:07,46)

Katja Deak – 2. mjesto u skoku u dalj (3,60 m)

Fabijan Živković – 3. mjesto u bacanju vortexa (37,90 m)

Dominik Ćop – 3. mjesto u utrci na 200 m (32,01)

Luka Šokman – 3. mjesto u bacanju medicinke (12,13 m)

Njima, ali i svim ostalim učenicima koji su sudjelovali, čestitke!

 

Tekst i fotografije: Katarina Zeko, učiteljica TZK


[OPŠIRNIJE]



NATJECANJE U MINI NOGOMETU
KATARINA ZEKO / datum: 22. 5. 2024. 16:26

Srebro izmaknulo u posljednjoj sekundi

Županijsko natjecanje u mini nogometu za djevojčice održano je 30. travnja 2024., a domaćin je bila OŠ Hinka Juhna iz Podgorača. Na ovom natjecanju koje se igra na travi nastupile su djevojčice šestih razreda i mlađe koje su trenirale i pripremale se za ovo natjecanje.

Naše učenice osvojile su treće mjesto i brončane medalje. Treba napomenuti da su bile vrlo blizu drugom mjestu, ali u napetoj završnici zadnje utakmice primile su pogodak u posljednjoj sekundi koji ih je smjestio na treće mjesto.

Čestitke djevojčicama na fer igri i korektnoj borbi i zalaganju te ostvarenom rezultatu!

 

Tekst i fotografija: Katarina Zeko


[OPŠIRNIJE]



Klokan bez granica
Katarina Antolašić / datum: 21. 5. 2024. 09:01

Međunarodno matematičko natjecanje “Klokan bez granica 2024.” održano je pod pokroviteljstvom Hrvatskog matematičkog društva. Cilj ovog natjecanja je popularizacija matematike i poticanje interesa za matematičke i prirodne znanosti. Svaki učenik prilikom dolaska na natjecanje dobiva mali poklon, a 10% najbolje plasiranih učenika i nagradu. U našoj školi sudjelovali su učenici nižih i viših razreda i zabavljali se rješavajući logičke zadatke. 
Čestitke nagrađenim učenicima: Hani Drlje, Andreju Tubiću, Katalea Lukašek te Bruni Rukavini.

 


[OPŠIRNIJE]



Međunarodni dan svjetlosti
Katarina Antolašić / datum: 21. 5. 2024. 08:15

16. svibnja na izvannastavnoj aktivnosti u prvom razredu obilježili smo Međunarodni dan svjetlosti. Cilj je tog dana promovirati važnost znanosti i primjene svjetla. "Svjetlost je život. Bez svjetlosti život na našem planetu ne bi postojao." Učili smo  kroz razne pokuse o nastanku i značenju svjetlosti, analizirali  rasprostiranje i odbijanje svjetlosti, nastanak slike u zrcalu, lom i odbijanje svjetlosti na granici dvaju optičkih sredstava.

Učenici su tijekom pokusa pokazali interes za temu svjetlosti te kako vole istraživati svijet oko sebe.

 

 

 

Učiteljica fizike

Ostale fotografije pogledajte ovdje.


[OPŠIRNIJE]



Sajam obrazovanja
Velimir Kunzinam / datum: 17. 5. 2024. 13:29

   Učenici osmih razreda naše škole su u pratnji razrednice Klare Vuković i pedagoginje Dine Vidaković posjetili Sajam obrazovanja koji se održao u Gospodarskom centru. Učenici su tamo imali prilike obići informativne štandove srednjih škola, učeničkih domova i drugih institucija  koje su se predstavljale budućim srednjoškolcima. Učenici su mogli saznati sve bitne informacije o upisu, ali i funkcioniranju škole i svim prednostima koje škola nudi. Upoznali su i učenike srednjih škola koje su im ispričali svoja iskustva.

Fotogalerija


[OPŠIRNIJE]



KOLIKO JE OBITELJ VAŽNA?
ZVONČICA KUČANDA / datum: 15. 5. 2024. 22:26

Danas, 15. svibnja, se obilježava Međunarodni dan obitelji,  s ciljem podizanja svijesti o važnosti obitelji i njezinu značaju u društvu. 1994. Ujedinjeni narodi su proglasili Međunarodni dan obitelji kao odgovor na promjene ekonomskih i društvenih struktura koje utječu na stabilnost i strukturu obitelji u različitim dijelovima svijeta. Ove je godine fokus na klimatske promjene koje negativno utječu na zdravlje, a često dovode i do raseljavanja obitelji.
 

Što je obitelj?

Obitelj je primarna društvena zajednica bio-psiho-socijalnog karaktera koja ima nekoliko funkcija: zaštitnu- usmjerena prema unutra i označava psiho-socijalnu zaštitu svojih članova i socijalizacijsku -  usmjerena prema van i predstavlja proces prilagodbe na određenu kulturu i njezine datosti (obitelj kao otvoreni sustav koji se nalazi u interakciji sa svojom okolinom, odnosno s onim što se često naziva "socijalna mreža").

Autor Hendrick (1992.) spominje da obitelj ispunjava važne biološke, psihološke i sociološke funkcije:

  • njeguje, odgaja, štiti i daje svojim članovima psihosocijalnu podršku;
  • omogućava svojim članovima prilagođavanje na kulturu u kojoj obitelj živi;
  • gaji sociokulturna obilježja i specifičnosti i prenosi ih sa koljena na koljeno;
  • svojim članovima omogućava razvoj identiteta svakog pojedinačno (vrlo često se članovi određene obitelji bore protiv svih pokazatelja pripadnosti svojoj obitelji što je dobar indikator usmjerenja ka autonomnosti svakog od članova, a neophodno je za proces separacije i individualizacije).

Obitelji koje te funkcije ispunjavaju nazivamo funkcionalnim, a one koje to nisu u stanju su disfunkcionalne obitelji.

U funkcionalne obitelji spada obitelj koju karakteriziraju izrazi poštovanja, priznanja, zdravog uvažavanja i potvrđivanja. Funkcionalna obitelj je fleksibilna i prilagodljiva. Ukoliko su potrebne promjene unutar ili izvan nje sposobna je reagirati vrlo brzo i reorganizirati se tako da odgovara svim članovima. Omogućava potrebnu autonomiju svojih članova i potiče razvoj individualnosti.

U disfunkcionalne obitelji možemo uvrstiti obitelj za koju važe suprotni izrazi od poštovanja, priznavanja, uvažavanja i potvrđivanja. U disfunkcionalnoj obitelji dominira rigidnost pravila, postoji prisilno ponavljanje ranijih rješenja i ne dozvoljavaju se promjene ili su to su obitelji čiji su članovi ili je cijela obitelj od stresom. U disfunkcionalnoj obitelji spriječen je razvoj podsustava, onemogućen je razvoj djeteta i njegova socijalizacija izvan obitelji.

 

Svaka obitelj je jedinstvena, unikatna i neponovljiva, tj. sa svim svojim specifičnim  čini jedan jedinstven sustav. Ona nije samo zbroj pojedinaca, nego djeluje kao zaseban entitet sa svojim pravilima funkcioniranja koji nadilazi zbrajanje njenih pojedinačnih dijelova. Svaka obitelj predstavlja sustav koji ima granice unutar kojih se odigravaju sve interakcije među članovima.

Obitelji s problemima:

  • nizak osjećaj vlastite vrijednosti
  • komunikacija je indirektna, nejasna i neiskrena
  • pravila su kruta, nepromjenjiva i trajna
  • povezanost s društvom je obojena strahom, nepovjerljivošću i okrivljavanjem

Zdrave i podržavajuće obitelji:

  • visok osjećaj vlastite vrijednosti
  • komunikacija je direktna, jasna, konkretna i poštena
  • pravila su fleksibilna, primjerena i podložna promjeni
  • povezanost s društvom je otvorena, temelji se na povjerenju, nadi i mogućnosti izbora

Značaj roditeljskog odgoja

Temelj zdravog odgoja predstavlja kvalitetan međusobni odnos, ljubav, toplo emotivno ozračje u kojem se može osjetiti optimalno poštivanje i prihvaćanje svakog pojedinog člana obitelji. Istraživanja govore da djeca koja dolaze iz ”uređenih” obitelji, u kojima se potiče uspješna socijalizacija, se puno bolje razvijaju na kognitivnom, psihomotoričkom i socijalnom planu, što svakako doprinosi cjelokupnom razvoju osobnosti.

Za sigurno i zdravo odrastanje djeteta od velike važnosti je održavanje međugeneracijske razlike. To znači da treba biti jasno kakva je uloga roditelja, a kakva uloga djece. Važnost obiteljskog odgoja je za razvoj djetetove individualnosti nezamjenjiv. Među nezamjenjive faktore spadaju emocionalni odnosi, koji se temelje na ljubavi i pripadnosti roditelja i djece, kao i razvijanju međusobnog povjerenja i individualnog pristupa djetetovoj osobnosti.

Odgojem roditelji usmjeravaju i nagrađuju djetetovo ponašanje, a istovremeno mijenjaju i usmjeravaju neprimjerene oblike ponašanja. U odgoju, djetetu su potrebna jasna pravila i znanja o tome šta je pravilno, a šta nije, te jasno postavljene granice različitih oblika ponašanja. Na taj način dijete može oblikovati odgovarajuće oblike ponašanja i, dakako, preuzeti odgovornost za svoje postupke.

Svim učenicima, roditeljima i vašim obiteljima čestitamo Međunarodni dan obitelji!

 

Psihologinja škole

Zvončica Kučanda


[OPŠIRNIJE]



Vatrogasci Bizovca
Velimir Kunzinam / datum: 10. 5. 2024. 11:34

   Povodom Međunarodnog  dana vatrogasaca te spomen dana zaštitnika vatrogasaca sv. Florijana koji se održava 4. svibnja, učenici  s učiteljicama razredne nastave, posjetili su DVD Bizovac.

   Vožnjom vatrogasnim kombijima od škole do DVD upotpunjen je doživljaj.  Članovi DVD prezentirali su vatrogasnu opremu za intervencije požare, prometne nesreće i ostale. Glavna zadaća vatrogasaca je da brinu o sigurnosti građana štiteći njihov život i imovinu. Edukativnim filmom u kojem su glavni akteri stariji prijatelji prikazan je rad , vježba i natjecanje skupina koji su prošli za osposobljavanje   budućih vatrogasca i vatrogaskinja.

   Mladi vatrogasci i vatrogaskinje osposobljavaju se  za vatrogasno djelovanje, ali imeđusobno  upoznavanje, razvijanje  empatije  te plemenitih,  humanih  solidarnih odnosa u društvenoj zajednici.

                                              Tekst i fotografije pripremila učiteljica Romana Žužić

Fotogalerija


[OPŠIRNIJE]



APLIKACIJA ZA NARUČIVANJE ZA PREGLEDE I CIJEPLJENJE U AMBULANTI ŠKOLSKE MEDICINE - TERMINKO
Velimir Kunzinam / datum: 12. 2. 2024. 13:17
 


[OPŠIRNIJE]



Informiranjem djece i roditelja o pirotehnici
Velimir Kunzinam / datum: 22. 1. 2024. 11:31

Kršenje zakonske zabrane posjedovanja i korištenja petardi i redenika te korištenje dopuštene pirotehnike od 27. prosinca do 1. siječnja ponovno su odnijeli živote životinja i uzrokovali teške ozljede djece, uništavanje imovine, zagađenje zraka i golem stres mnogima.

Unatoč tome, drugu godinu zaredom otkako je na snazi potpuna zabrana petardi i redenika za osobnu uporabu vide se pozitivni rezultati zakonske zabrane, s dosad najmanjim brojem ozlijeđenih osoba i prijavljenih materijalnih šteta. Zahvaljujući zakonskoj zabrani, primjetno je bilo i manje ispucavanja pirotehnike u odnosu na ranije godine, kada se pucalo već od 15. prosinca. Stoga smatramo da bi MUP trebao kroz akciju „Mir i dobro”, umjesto na apeliranje na odgovorno rukovanje pirotehnikom, još više staviti naglasak na činjenicu da su petarde i redenici zabranjeni tijekom cijele godine i da upravo ta zakonska zabrana daje rezultate, što potvrđuje nužnost da se ona i provodi u praksi. Iako se zakonska zabrana krši pa je i tijekom ovih blagdana bilo ozlijeđene ponajviše djece, a imamo i prijave o mačkama i psima koji su smrtno stradali od petardi, da nema zabrane petardi i redenika i da su dostupni kao što su bili prije zakonske zabrane, broj ozlijeđenih bio bi znatno veći. I  jedna izgubljena dječja šaka i jedna mrtva životinja zbog korištenja petardi je previše. Zato je zakonska zabrana korištenja petardi i redenika te kontrola njezine provedbe jedino što štiti od još većeg stradanja ljudi i životinja.

Kako bi se još više smanjila šteta od pirotehnike, predložili smo da MUP u Plan zakonodavnih aktivnosti za 2025. godinu uvrsti izmjene Zakona o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja. Smatramo da se zakonskim izmjenama korištenje dopuštene pirotehnike kategorija F2 i F3 treba ograničiti samo na Silvestrovo i prve sate Nove godine – dakle, da se dopusti samo u razdoblju od 31. prosinca do 1. siječnja jer se 27., 28., 29. i 30. 12. ništa ne slavi pa nema ni logike da se tih dana dopušta ispucavanje pirotehnike. Ograničavanjem korištenja dopuštene pirotehnike na 31. 12. i 1. 1., kako su to već učinile mnoge države, dodatno bi se smanjili rizici za zdravlje građana, zagađenje okoliša, materijalne štete i požare te stradavanje životinja.

Naime, dopuštanje korištenja pirotehnike već od 27. 12. donosi brojne negativne posljedice. Riječ je o danima prije Nove godine, kada se ništa ne slavi, no dopušteno je i danju i noću korištenje određenih pirotehničkih sredstava. To nepotrebno narušava mir građana i pridonosi akumulaciji stresa i kod ljudi i kod životinja jer kada buka traje danima, teže ju je izdržati. Ispucavanje bučne pirotehnike osobito noću smeta svima koji sljedeći dan rade i ugrožava njihovu radnu sposobnost. Zato je jedino razumno da se, ako se već mora, korištenje odobrene pirotehnike dopusti od 31. 12., s obzirom na to da je Nova godina za većinu neradni dan pa im tada najmanje smeta. Buka pirotehnike već od 27. 12. osobito smeta bebama i maloj djeci koju roditelji ne mogu smiriti, bolesnim ljudima i životinjama. Oni moraju trpjeti pucanja danima. Ptice i druge divlje životinje danima nemaju mira i sve su iscrpljenije – ako nisu stradale ranije, stradat će na Novu godinu jer se već danima i noćima ranije nisu odmarale, već su uznemirene letjele okolo i onda ih doslovno dokrajče novogodišnji vatrometi. Zbog pucanja već od sredine prosinca, a osobito od 27. 12., veća je vjerojatnost pogibelji i za pse i mačke koji se boje glasne pirotehnike. Njima se danima nakupljaju strah i stres pri svakom bučnom ispucavanju pirotehnike i ta produljena patnja povećava im šansu za otkazivanjem srca na Novu godinu. To smo ove godine vidjeli na tragičnom primjeru psa Lorda iz udruge LePas, kojemu je, već izmučenom od pucanja danima ranije, ispucavanje pirotehnike u ponoć 1. siječnja uzrokovalo smrt od srčanog udara. Možemo s pravom pretpostaviti da se isto dogodilo nebrojenim psima na lancima i divljim životinjama čija su srca stala zbog terora pirotehnike. Mučenje pirotehnikom danima je trajalo i za bolesne i starije ljude, roditelje djece s autizmom, oboljele od PTSP-a, srčane bolesnike i druge ranjive skupine građana. 30. 12. u Makarskoj je smrtno stradala mačka kojoj je netko nanio teške ozljede pirotehničkim sredstvom i izazvao velike rane i ozljede kože i potkožja perianalnog područja uz obilno krvarenje te je trpjela nesnosne bolove. Da je korištenje dozvoljene pirotehnike dopušteno samo od 31. 12. do 1. 1., bilo bi mnogo manje boli, patnje i žrtava. Ograničavanjem na ta dva dana, smanjile bi se i velike materijalne štete koje su rezultat korištenja pirotehničkih sredstava.

Ističemo da je poseban problem kada se pirotehnička sredstva ne koriste povodom proslave (27., 28., 29., 30. 12., pa ni veći dio 31. 12. ne slavi se ništa), već je isključiva svrha njihova korištenja „zabava“ sama po sebi, i to u obične radne dane. Kao što su s pravom tijekom cijele godine zabranjeni petarde i redenici, tako bi sva dopuštena pirotehnika trebala biti zabranjena u dane koji prethode ulasku u Novu godinu jer njihovo korištenje nije ničim opravdano. Više dana kada je dopuštena pirotehnika povećava šansu za više opasnih eksperimentiranja s pirotehnikom i povećan broj ozljeda, materijalnih šteta, mrtvih životinja, otpad po parkovima i ulicama… Djeca će svaki dan baciti nešto od pirotehnike koju su dobili od roditelja – jedan dan u šaht, drugi dan na tuđi balkon ili dijete u kolicima, treći dan na psa ili mačku, četvrti dan će ju ugurati u bocu i pritom ostati bez prstiju ili ozlijediti oko. Kada bi korištenje dopuštene pirotehnike bilo moguće samo na dočeku Nove godine, ne bi bilo toliko dana za osmišljavanje sve luđih i opasnijih načina ispucavanja pirotehničkih sredstava i djeci bi se onemogućilo da koriste pirotehniku kao igračke za zabavu.

Kada ispucavanje pirotehnike traje danima, policija teže može kontrolirati puca li 12-godišnjak ili odrasla osoba jer ne stigne reagirati na sve takve situacije. Teško je i utvrditi o kojoj vrsti pirotehnike se radi pa bi to olakšalo i provedbu hvalevrijedne zabrane petardi i redenika. Samo zakonske zabrane educiraju i štite, što potvrđuje i manji broj ozljeda otkako je na snazi zabrana petardi, a upravo su one najopasnije jer služe jedino stvaranju eksplozija. Ljudi žele mir u dane kada se ništa ne slavi.

Osim toga, važno je naglašavati da djeca uopće ne smiju koristiti pirotehniku. Tijekom ovih blagdana najviše ozljeda od pirotehnike zadobila su djeca mlađa od 14 godina, iako je korištenje pirotehnike dopušteno osobama tek od navršenih 18 godina. Jedino stariji od 14 godina smiju koristiti pirotehnička sredstva isključivo iz kategorije F1. To znači da su djeca ozlijeđena od pirotehnike koju su im kupili roditelji, koji su zakonski odgovorni i za kršenje zakona i za posljedice korištenja pirotehnike. Osim što se roditelji u takvim slučajevima prijavljuju i sankcioniraju zbog kršenja odredaba Zakona o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i prometu oružja, smatramo da bi trebali biti sankcionirani i zbog kršenja Kaznenog zakona. Omogućavanje i dopuštanje djetetu korištenja nedopuštene pirotehnike, što rezultira teškim tjelesnim ozljedama djeteta, predstavlja kazneno djelo povrede djetetovih prava iz članka 177. stavka 1. Kaznenog zakona: „Roditelj, posvojitelj, skrbnik ili druga osoba koja grubo zanemaruje svoje dužnosti podizanja, odgoja i obrazovanja djeteta, kaznit će se kaznom zatvora od jedne do tri godine.” U članku se nadalje navodi da, ako je zbog toga kaznenog djela prouzročena teška tjelesna ozljeda djeteta, počinitelj će se kazniti kaznom zatvora od jedne do osam godina, a ako je prouzročena smrt djeteta, kaznom zatvora od tri do petnaest godina. Roditelje teško ozlijeđenog djeteta trebalo bi prijaviti i nadležnom centru za socijalnu skrb.

Zbog svega navedenog apeliramo da se čim prije donesu zakonske izmjene kojima će se ograničiti uporaba dopuštenih pirotehničkih sredstava na 31. 12. i 1. 1., uz ostanak potpune zabrane petardi i redenika.


[OPŠIRNIJE]



RSS


preskoči na navigaciju