2025-05-05 14:47:09 KAKO BITI SPREMNIJI ZA PRVI RAZRED NEKE KORISNE IGRE I AKTIVNOSTI RODITELJA I DJETETA • Društvene igre (Čovječe ne ljuti se, memory, domino) – razvoj pažnje i pamćenja, usvajanje pojma broja, radost zbog uspjeha, podnošenje neuspjeha. • ˝Matematičke igre˝ u svakodnevnim situacijama (uspoređivanje, svrstavanje i razvrstavanje, sparivanje i pridruživanje, rastavljanje cjeline na dijelove i obrnuto, brojenje, prepoznavanje brojki) – razvoj percepcije, usvajanje pojma broja, logičko zaključivanje. • Zajedničko čitanje priča i gledanje filmova u kojima se djetetu tumače postupci likova – prepoznavanje tuđih i svojih emocija, uživljavanje u situacije drugih, empatija. • Prepričavanje priča i događaja – razvoj govora (pravilne rečenice, bogaćenje rječnika), logično prepričavanje (početak-sredina-kraj), postavljanje pitanja • Crtanje, bojanje, modeliranje – kreativnost, pravilno držanje olovke, preciznost, snalaženje na papiru (odozgo prema dolje, s lijevog na desno) • Vježbe vidno-motorne koordinacije - izrezivanje: resa od papira, rezanje rubova kružnih oblika, izrezivanje složenijih oblika; sastavljanje – igra sa sitnim kockicama i predmetima; trasiranje prstom, a zatim i bojicom oko predmeta, bojanje do rubova; svakodnevne aktivnosti: zakopčavanje, vezanje, slaganje odjeće; dopustiti glumljenje pisanja i čitanja • Igre za razvijanje pažnje: Dopuni riječ Igra sastavljanja riječi na slogove priprema dijete za nastavu čitanja i pisanja. Za ovu igru dijete treba prvo uvježbati izgovor rijeci po slogovima na svom imenu : Ma –ja, Mi-ro, a zatim na lakšim riječima: ma –ma, ba – ka, vo – da i sl. Ova igra se odvija uz dobacivanje loptice. Roditelj kaže jedan ili dva sloga i baci loptu djetetu. Dijete treba završiti riječ i da samo, kada kaže slog, baca loptu dalje. Stoga roditelji uključite se i budite voditelj svom djetetu u procesu učenja. Prepoznaj po zvuku Nije lako naučiti djecu da uvijek slušaju i čuju. Za ovo su potrebna česta i sistematska vježbanja. Za vrijeme šetnji skrećite pažnju djeteta na raznovrsnost zvukova u prirodi , u šumi, pruge, gradu i najzad, u svom stanu. Na ovaj način će dijete naučiti da osluškuje i analizira zvukove. Uoči detalje Dijete je već mnogo puta razgledavalo ilustracije u slikovnicama, enciklopedijama i knjigama i opisivalo što je na njima prikazano. U ovoj igri za razgledanje nepoznate slike daje se pola minute i u tijeku vremena slika se jednom – dvaput za kratko pokriva. Zadatak je djeteta da opiše što je na slici vidjelo. Na taj način razvijamo djetetovu pažnju, njegov vokabular te logično zaključivanje.
Omiljene slike Igre sa slikama i razglednicama potiču razvoj pažnje, pamćenja, zapažanja. Razglednice (ili slike) se rašire po stolu. Zadatak je djeteta da što prije i brže odgovori na pitanja. Pitanja se postavljaju ovisno o sadržaju razglednice, postepeno sve teža i teža. Npr. na kojoj razglednici ima više crvene ili plave boje?, Na kojoj više ljudi, biljaka ili životinja?, Gdje je prikazan rad, igra, sport? Objasni zašto tako misliš? • Govorne igre: Što sve može biti plave boje? Što se sve nalazi u kupaonici? Koje životinje imaju dvije noge? Što sve u ovoj prostoriji počinje na glas s? Nabroji tri životinje koje počinju na glas m? Što sve možemo kupiti u trgovini na glas k? Koje životinje žive u šumi? Kako bismo jednim imenom nazvali psa, mačku i hrčka? Što dolazi iza četvrtka? Što je prije ljeta? Koji glas se najviše čuje u riječima: stol, lisica, nos, sidro, usta? Kakav može biti stol? Što možemo raditi olovkom? Suprotnosti (veliko – malo, visoko – nisko, crno – bijelo, usko – široko). Kad dolaziš u školu? Kad idemo spavati? Stavi gumicu ispred/iza olovke. Odi u drugu sobu i sa treće police donesi žutu knjigu. Prepričaj priču. Sastavi priču prema slici ili seriji slika. Pronađi rimu. Igra «kaladont» (reci riječ na završno slovo ili slog). Zaokruži sve riječi kojima je zadnji glas t. Dotakni lijevom rukom desno uho. Zatvori oči i reci koje zvukove čuješ. Koje glasove čuješ u riječi mačka? Koju riječ čuješ kada kažem o-b-l-a-k. NE ZABORAVITE
PRED SAM POLAZAK U ŠKOLU
* fotografije su preuzete s https://www.pexels.com/ Psihologinja Zvončica Kučanda |
Osnovna škola Bratoljuba Klaića Bizovac |